REGULAMIN RADY RODZICÓW

w Szkole Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego w Warszawie

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Uchwalono na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59).

§ 2.

Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.

§ 3.

  1. Terenem działania Rady Rodziców jest budynek oraz teren szkoły.

  2. Rada Rodziców może podejmować działania również w innych miejscach, w których przebywają uczniowie w trakcie realizacji przez szkołę zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych.

Rozdział II

Cele rady rodziców

§ 4.

Rada Rodziców, zwana dalej Radą, jest społecznym organem władzy w szkole reprezentującym ogół rodziców i opiekunów prawnych uczniów uczęszczających do szkoły, której celem jest:

  1. Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z Dyrekcją szkoły, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi, samorządowymi i innymi organami w celu doskonalenia statutowej działalności szkoły.

  2. Organizowanie różnych form aktywności rodziców wspomagających proces nauczania, wychowania i opieki w szkole i środowisku.

  3. Prezentowanie wobec dyrektora szkoły, nauczycieli, uczniów i władz oświatowych opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach szkoły.

  4. Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo- wychowawczych rodziny i szkoły w życiu dziecka.

Rozdział III

Zadania i kompetencje Rady Rodziców

§ 5.

Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.

§ 6.

  1. Rada Rodziców opiniuje przedstawiony przez Radę Pedagogiczną szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników.

  2. Rada Rodziców może wystąpić do Rady Pedagogicznej o dokonanie zmian w szkolnym zestawie programów nauczania lub szkolnym zestawie podręczników.

§ 7.

  1. Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwala program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowane przez nauczycieli.

  2. Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, program ustala Dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą.

  3. Program wychowawczo-profilaktycznego ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.

§ 8.

  1. Rada Rodziców może występować z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.

  2. Rada Rodziców opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły.

§ 9.

  1. Rada Rodziców wyraża pisemną opinię o pracy nauczyciela przed sporządzeniem przez Dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego.

  2. Rada Rodziców powinna przedstawić swoją opinię w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o dokonywanej ocenie dorobku zawodowego nauczyciela.

  3. Brak opinii Rady Rodziców nie wstrzymuje postępowania awansowego.

§ 10.

  1. Rada Rodziców uzgadnia wprowadzenie przez dyrektora szkoły obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły jednolitego stroju.

  2. Rada Rodziców w porozumieniu z dyrektorem szkoły określa wzór obowiązującego na terenie szkoły jednolitego stroju dla uczniów szkoły.

  3. Rada Rodziców w porozumieniu z Dyrektorem szkoły określa sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.

§ 11.

Rada Rodziców na wniosek Dyrektora szkoły wiążąco opiniuje podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.

§ 12.

Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składanego przez Dyrektora szkoły.

§ 13.

Rada Rodziców opiniuje wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania.

§ 14.

Rada Rodziców opiniuje i wnioskuje o ustalenie dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych wynikających z § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2002 r. nr 46, poz. 432 ze zm.) oraz innych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

§ 15.

  1. Rada Rodziców ma prawo delegowania przedstawicieli do:

  1. komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora,

  2. reprezentacji na spotkaniach z władzami administracji nadrzędnej,

  3. reprezentacji na spotkaniach ze sponsorami,

  4. reprezentacji na zewnątrz w innych przypadkach.

  1. Jeżeli Rada Rodziców nie postanowi inaczej funkcję reprezentacyjną pełnią członkowie Prezydium.

  2. Do reprezentacji Rady Rodziców wobec organów szkoły upoważnieni są członkowie Prezydium

  3. Jeżeli konieczność reprezentacji wyniknie nagle, bez możliwości uprzedniego zwołania zebrania Rady Rodziców, funkcję reprezentacyjną pełnią członkowie Prezydium.

Rozdział IV

Tryb przeprowadzania wyborów

§ 16.

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do rad oddziałowych:

  1. Wybory do rad oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

  2. Podczas zebrań oddziałowych prawni opiekunowie wybierają rady oddziałowe składające się przynajmniej z trzech prawnych opiekunów uczniów danego oddziału.

  3. O liczbie członków rady oddziałowej decyduje zebranie.

  4. W wyborach do rad oddziałowych jednego ucznia może reprezentować tylko jeden prawny opiekun.

  5. Wybory do rady oddziałowej na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym przeprowadza wychowawca oddziału.

  6. Kandydat do rady oddziałowej musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

  7. Za wybranych do rady oddziałowej uważa się przynajmniej trzech pierwszych kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

  8. W przypadku równej liczby głosów otrzymanych przez kandydatów przeprowadza się kolejną turę głosowania.

  9. Z przeprowadzonych wyborów rada oddziałowa sporządza protokół, który przewodniczący po podpisaniu przekazuje Przewodniczącemu Rady Rodziców.

  10. Wybrani członkowie rady oddziałowej wyłaniają ze swojego grona przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz skarbnika.

  11. Każdy z oddziałów ma prawo do gromadzenia i wydatkowania funduszy oddziału niezależnie od funduszu Rady Rodziców w sposób ustalony na zebraniu rodziców.

§ 17.

Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów do Rady Rodziców:

  1. Rada Rodziców składa się z Delegatów poszczególnych oddziałów do Rady Rodziców.

  2. Wybory Delegata danego oddziału do Rady Rodziców przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

  3. Jeżeli zebranie oddziałowe lub rada oddziałowa nie postanowi inaczej Delegatem do Rady Rodziców jest przewodniczący rady oddziałowej wybrany na pierwszym zebraniu rodziców.

  4. Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców przeprowadza się w głosowaniu jawnym.

  5. W głosowaniu jawnym członkowie Rady Rodziców głosują przez podniesienie ręki.

  6. Zadania Dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:

  1. przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,

  2. przeprowadzenie głosowania,

  3. policzenie głosów i podanie wyników głosowania.

  1. Kandydat na Przewodniczącego Rady Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie.

  2. Za wybranego Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów.

  3. W przypadku otrzymania przez kandydatów równej największej liczby głosów o wyborze Przewodniczącego Rady Rodziców rozstrzyga kolejna tura wyborów.

  4. Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą część zebrania.

  5. W pierwszej kolejności zobowiązany jest do przeprowadzenia wyborów pozostałych członków Prezydium Rady Rodziców.

  6. Oprócz przewodniczącego Prezydium Rady Rodziców stanowią:

  1. Wiceprzewodniczący,

  2. Skarbnik,

  3. Sekretarz.

Rozdział V

Struktura Rady Rodziców

§ 18.

  1. Pracami Rady Rodziców kieruje Prezydium, w którego skład wchodzi nie mniej niż 4 i nie więcej niż 6 Kandydatów Rady Rodziców:

  1. przewodniczący,

  2. zastępcy przewodniczącego,

  3. skarbnik,

  4. sekretarz,

  5. członek prezydium

  6. członek prezydium

  1. Kadencja Prezydium oraz pozostałych Delegatów trwa do końca roku szkolnego, w którym została powołana.

  2. W sytuacji, gdy w skład prezydium wchodzi opiekun prawny ucznia kończącego edukację w szkole, jest on zobowiązany najpóźniej na 45 dni przed końcem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym złożyć rezygnację z członkostwa w Prezydium.

  3. W razie ustania członkostwa w Prezydium przed upływem kadencji, na najbliższym zebraniu przeprowadzane są wybory uzupełniające, na okres do końca kadencji.

  4. Rada Rodziców może odwołać Prezydium w całości lub dokonać wyboru nowych jego członków w trybie wyborów uzupełniających.

  5. Tylko Delegaci z oddziałów mają prawo czynnego głosu.

  6. Delegat, za zgodą rady oddziałowej, może upoważnić do reprezentacji oddziału innego prawnego opiekuna ucznia z oddziału.

  7. O zmianie Delegata oddziału, Rada oddziałowa jest zobowiązana powiadomić prezydium Rady Rodziców, przed rozpoczęciem zebrania.

  8. Prezydium Rady Rodziców posługuje się pieczęcią o treści:

RADA RODZICÓW
przy Szkole Podstawowej nr 28
im. Stefana Żeromskiego
ul. Gościeradowska 18/20
03-535 Warszawa

  1. Przewodniczący Rady Rodziców posługuje się pieczęcią o treści:

PRZEWODNICZĄCY
RADY RODZICÓW
Szkoły Podstawowej nr 28
w Warszawie

11. Na pierwszym zebraniu powoływana jest Komisja Rewizyjna, która jest jest organem kontrolującym pracę Prezydium. Komisja Rewizyjna jest wybierana w trybie przyjętym dla Prezydium.

12. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby.

13. Komisja Rewizyjna na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru przewodniczącego.

14. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok.

15. Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do corocznego przeprowadzenia kontroli:

  1. działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców pod względem zgodności z przepisami niniejszego Regulaminu i uchwałami Rady Rodziców i Prezydium

  2. działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców w zakresie zgodności z przepisami, oraz przedstawienia oceny tych działalności na posiedzeniu plenarnym Rady Rodziców Szkoły,

16. Komisja Rewizyjna opiniuje roczne sprawozdanie finansowe i wnioskuje w sprawie udzielenia absolutorium Prezydium za dany rok szkolny na pierwszym plenarnym posiedzeniu Rady Rodziców Szkoły.

17. Na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek przez co najmniej 10 rodziców lub z własnej inicjatywy przeprowadza kontrole doraźne.

Rozdział VI

Zasady działania Rady Rodziców

§ 19.

  1. Pierwsze zebranie Rady Rodziców zwołuje Dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego.

  2. Pierwsze zebranie Rady Rodziców otwiera Dyrektor szkoły i przewodniczy mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady Rodziców.

  3. Na pierwszym zebraniu Rady Rodziców poprzednie Prezydium przedstawia sprawozdanie finansowe oraz merytoryczne z minionego roku szkolnego, o których jest mowa w § 23 ust. 3 i 4.

  4. Kolejne zebrania Rady zwołuje Przewodniczący Rady Rodziców lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 rad klas lub Dyrektora szkoły.

  5. Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi Przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady Rodziców.

  6. O terminie, miejscu i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz Dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty szkole, na 14 dni roboczych przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.

  7. W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor szkoły, na zaproszenie Rady Rodziców.

  8. Przewodniczący Rady Rodziców może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.

  9. W zebraniach mogą uczestniczyć wszyscy prawni opiekunowie uczniów szkoły bez „prawa głosu”.

§ 20.

  1. Zebranie Rady może podejmować uchwały we wszystkich sprawach w zakresie jej właściwości.

  2. Uchwały Rady są podejmowane zwykłą większością głosów Delegatów uczestniczących w zebraniu.

  3. Uchwała o rozwiązaniu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością

  4. Uchwała o zmianie regulaminu Rady Rodziców podejmowana jest bezwzględną większością głosów.

  5. Uchwały Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym.

  6. Uchwały Rady mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.

§ 21.

  1. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.

  2. Protokół zebrania Rady powinien zawierać:

  1. numer, datę i miejsce zebrania,

  2. listę Delegatów obecnych podczas zebrania,

  3. zatwierdzony porządek obrad,

  4. stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,

  5. przebieg obrad,

  6. streszczenie wystąpień oraz wnioski,

  7. treść podjętych uchwał lub uchwały w formie załączników,

  8. podpisy przewodniczącego zebrania i protokolanta.

Rozdział VII

Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy

§ 22.

  1. Rada Rodziców gromadzi fundusze pochodzące z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

  2. Fundusze, o których mowa w ust. 1, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady Rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.

  3. Preliminarz wydatków w każdym roku szkolnym Prezydium Rady Rodziców ustala na swoim pierwszym posiedzeniu i przedstawia go pod uchwałę Radzie Rodziców na kolejnym zebraniu.

  4. Prezydium Rady może postanowić o zmianie struktury wydatków do wysokości 10% ustalonych wartości.

  5. Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:

  1. Dyrektor Szkoły,

  2. Rada Pedagogiczna,

  3. organizacje uczniowskie działające na terenie szkoły i reprezentujące ją na zewnątrz,

  4. Delegaci do Rady Rodziców.

  1. O możliwości wydatkowania środków nie objętych preliminarzem decyduje Uchwała zebrania Rady Rodziców.

  2. Wpływy i wydatki środków finansowych podlegają rejestracji zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowo – księgowymi.

  3. Rada Rodziców może zatrudnić, za wynagrodzeniem, osobę odpowiedzialną za prowadzenie prawidłowych rozliczeń księgowych.

Rozdział VIII

Sprawozdawczość i polityka informacyjna

§ 23.

  1. Prezydium ma obowiązek prowadzić sprawozdawczość finansową dotyczącą funduszu Rady Rodziców.

  2. Prezydium ma obowiązek prowadzić sprawozdawczość merytoryczną dotyczącą działań podjętych przez Radę Rodziców.

  3. Sprawozdawczość finansowa musi zawierać:

  1. Bilans otwarcia z poprzedniego roku szkolnego,

  2. Podsumowanie przychodów na fundusz Rady Rodziców na koniec miesiąca poprzedzającego przedstawienie sprawozdania w tym:

  1. sumę wpłat dokonanych przez prawnych opiekunów uczniów

  2. wykaz wpłat od sponsorów z wyszczególnieniem nazwy własnej sponsora oraz kwoty,

  3. Wykaz środków pozyskanych inną drogą

  1. Podsumowanie rozchodów na koniec miesiąca poprzedzającego przedstawienie sprawozdania w tym wykaz rozchodów z wyszczególnieniem celu i kwoty

  2. Wykaz pozyskanych środków niepieniężnych

  1. Sprawozdawczość merytoryczne musi zawierać informację o:

  1. Założonych celach w roku szkolnym, którego dotyczy sprawozdanie,

  2. Wykaz zrealizowanych celów

  3. Wykaz dodatkowych działań podjętych przez Radę Rodziców

  1. Obowiązkiem Prezydium jest przedstawienie sprawozdań w sytuacji:

  1. Opisanej w §19 ust. 1

  2. Odwołania Prezydium.

  3. Zmianie składu Prezydium.

  4. Na wezwanie zebrania Rady Rodziców w drodze uchwały.

  1. W przypadku, gdy zaistnieją okoliczności opisane w ust.5 pkt 2-4, sprawozdania przedstawiane są na najbliższym zebraniu Rady Rodziców. Zebranie powinno odbyć się w przeciągu 30 dni kalendarzowych od zaistnienia okoliczności.

§ 24.

  1. Prezydium ma obowiązek prowadzić politykę informacyjną Rady Rodziców.

  2. Celem polityki informacyjnej jest:

  1. Prezentowanie celów zakładanych przez Radę Rodziców

  2. Prezentowanie działań podejmowanych przez Radę Rodziców

  3. Informowanie prawnych opiekunów uczniów szkoły o uchwałach podejmowanych na zebraniach Rady Rodziców

  1. Polityka informacyjna prowadzona jest za pomocą

  1. Strony internetowej

  2. Mediów społecznościowych

  3. Ogłoszeń umieszczanych na terenie szkoły

  4. Spotkań z prawnymi opiekunami uczniów

  1. Jeżeli Prezydium nie postanowi inaczej za prowadzenie polityki informacyjnej odpowiedzialny jest Sekretarz

Rozdział IX

Postanowienia końcowe

§ 25.

  1. Regulamin obowiązuje od roku szkolnego 2019/2020.

  2. Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującymi przepisami.

  3. Regulamin Rady Rodziców musi być zgodny z postanowieniami Statutu Szkoły.

  4. Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane zgodnie z §20 ust.4.