Regulamin realizacji projektu zamiast pracy domowej
REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU ZAMIAST PRACY DOMOWEJ
w Szkole Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego w Warszawie
§ 1.
Ustalenia ogólne
1. Projekt zamiast pracy domowej jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizowanym przez ucznia przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu pogłębienie konkretnego problemu.
2. Uczeń realizuje jeden projekt zamiast pracy domowej (z wybranego przez siebie przedmiotu) w danym miesiącu nauki, zgodnie z ustalonym harmonogramem (tj. w miesiącach: październik, listopad, grudzień – semestr I; styczeń, marzec, kwiecień, maj – semestr II).
3. Dopuszcza się wybór projektu z tego samego przedmiotu dowolną ilość razy w danym semestrze.
4. Praca może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej bądź wykraczać poza nie albo mieć charakter interdyscyplinarny.
5. Celem projektu zamiast pracy domowej jest kształcenie u uczniów:
- odpowiedzialności za własne postępy,
- gotowości do realizowania różnorodnych pomysłów,
- umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- umiejętności stosowania teorii w praktyce.
6. Projekt zamiast pracy domowej ma na celu:
- rozwój samoorganizacji i kreatywności,
- przygotowanie do publicznych wystąpień,
- naukę samodzielności i podejmowania aktywności.
7. Realizacja projektu zamiast pracy domowej ma wpływ na ocenę zachowania (§ 23., pkt 9.).
8. Szczegółowe kryteria oceny z zachowania, uwzględniające udział ucznia w przygotowywaniu prac domowych, zapisane są w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu w Statucie Szkoły (§ 20., pkt 12.6.).
§ 2.
Formy prezentacji projektu zamiast pracy domowej
1. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:
- plakat (A2 lub większy)
- album
- praca plastyczna
- prezentacja multimedialna (max. 7 slajdów: strona tytułowa, slajdy z właściwymi informacjami; źródła informacji na końcu, np. linki do stron internetowych, zdjęć, obrazków; tytuły i autorzy książek)
- gra dydaktyczna (np. karciana, domino, planszowa) z instrukcją i dodatkami: pionki, karty, kostki...
- folder (min. 6 kartek A4) lub ulotka informacyjna (A4, dwustronna)
- makieta lub model, np. figur/brył
- książeczka harmonijka (min. 6 kolorowych kartek połączonych ze sobą)
- gazetka ścienna
- książeczka z własnymi krzyżówkami, rebusami, zadaniami (min. 6 kartek A4, odpowiedzi na końcu)
- przeprowadzenie fragmentu lekcji - klasy starsze
- przygotowanie miniturnieju z danego działu z podziałem na grupy 4-osobowe (czas trwania: max. 30 minut, regulamin: zasady, tabela wyników, różne rodzaje zadań/ pytań, punktacja, odpowiedzi)
- inna, uzgodniona z nauczycielem.
§ 3.
Realizacja działań
- Do 10 dnia każdego miesiąca uczeń zgłasza temat projektu zamiast pracy domowej nauczycielowi danego przedmiotu i uzgadnia z nim szczegóły dotyczące treści, terminu realizacji, formy oraz sposobu prezentacji.
- Dopuszcza się wykonywanie projektu w formie indywidualnej, grupowej lub zbiorowej (klasa). W przypadku pracy grupowej i zbiorowej nauczyciel ocenia wkład pracy każdego członka zespołu, co daje możliwość różnicowania stopni w obrębie tego samego projektu.
- W trakcie realizacji tematu uczeń może korzystać z pomocy nauczyciela.
- Ostateczny termin otrzymania oceny z projektu zamiast pracy domowej upływa z końcem danego miesiąca. Uczeń wywiązuje się z realizacji zadania (wykonanie pracy i jej prezentacja) w wyznaczonym czasie.
- Dopuszcza się wprowadzenie znaku „+” zamiast oceny z projektu. Możliwość wyboru pozostawia się uczniowi.
- Warunkiem zaliczenia projektu zamiast pracy domowej jest jego publiczna prezentacja (przed klasą lub nauczycielem).
- Prezentacja nie może przekraczać 5 minut.
§ 4.
Kryteria oceniania
- Elementy oceny:
- Ocena merytoryczna pracy:
- zgodność z tematem,
- treść,
- kompozycja,
- oryginalność,
- stopień wykorzystania materiałów źródłowych.
- Wkład ucznia w realizację pracy:
- pomysłowość,
- stopień trudności,
- pracowitość,
- estetyka i staranność.
- Prezentacja:
- stopień zainteresowania odbiorców,
- trafność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi,
- technika prezentacji,
- słownictwo, poprawność językowa.
- Ogólne kryteria oceniania.
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiada pełny zakres wiedzy związany z tematem pracy, określony w programie nauczania lub wykraczający ponad program, a ponadto:
- realizuje temat samodzielnie i twórczo,
- zachowuje doskonałą kompozycję pracy,
- prawidłowo formułuje wnioski, właściwie broni swoich poglądów,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- proponuje rozwiązania nietypowe, wykazuje się kreatywnością,
- podaje co najmniej kilka źródeł wiedzy, które są świadectwem jego indywidualnych zainteresowań i poszukiwań,
- oddaje pracę estetyczną,
- potrafi zainteresować odbiorców tematem,
- jest w stanie sprecyzować cele swojej pracy i określić jej przydatność edukacyjną.
- Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który posiada pełny zakres wiedzy związany z tematem pracy, określony w programie nauczania, a ponadto:
- realizuje temat samodzielnie,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w trakcie prezentacji,
- zachowuje właściwą kompozycję pracy,
- prawidłowo formułuje wnioski,
- podaje co najmniej kilka źródeł wiedzy, które są świadectwem jego indywidualnych zainteresowań i poszukiwań,
- oddaje pracę estetyczną,
- potrafi zainteresować odbiorców tematem,
- odpowiada na pytania publiczności dotyczące pracy,
- jest w stanie określić przydatność edukacyjną pracy.
- Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który dobrze opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
- realizuje temat samodzielnie,
- dość dobrze posługuje się zdobytymi wiadomościami,
- prawidłowo formułuje wnioski, niekiedy przy pomocy nauczyciela,
- oddaje pracę, która nie budzi większych zastrzeżeń kompozycyjnych,
- podaje co najmniej jedno źródło informacji,
- oddaje pracę estetyczną,
- nie zawsze potrafi odpowiadać na zadane pytania.
- Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który zadowalająco opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
- realizuje pracę samodzielnie,
- pobieżnie opracowuje temat,
- wskazuje źródło informacji,
- nie uczestniczy w dyskusji związanej z tematem,
- czasami poprawnie formułuje wnioski,
- ma problemy z obroną prezentowanych treści,
- oddaje pracę: nieestetyczną, zawierającą błędy (merytoryczne, językowe, ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne), w niektórych fragmentach odbiegającą od tematu.
- Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który w ograniczonym zakresie opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
- nie realizuje pracy samodzielnie (np. przepisuje tekst z internetu),
- oddaje pracę nieestetyczną, zawierającą rażące błędy językowe i merytoryczne,
- nie wskazuje źródła informacji,
- nie zachowuje właściwej kompozycji pracy,
- nie potrafi formułować wniosków ani bronić swoich poglądów,
- rezygnuje z prezentacji publicznej.
- Nie przewiduje się oceny niedostatecznej. Niewykonanie obowiązkowego projektu zamiast pracy domowej z wybranego przez ucznia przedmiotu skutkuje obniżeniem oceny z zachowania za dany miesiąc. W takim przypadku wychowawca sygnalizuje ten fakt w komentarzu do oceny z zachowania za dany miesiąc: „ocena z zachowania obniżona ze względu na niewykonanie projektu”.
Regulamin obowiązuje od 1 września 2021 roku.