Regulamin realizacji projektu zamiast pracy domowej

REGULAMIN REALIZACJI PROJEKTU ZAMIAST PRACY DOMOWEJ

w Szkole Podstawowej nr 28 im. Stefana Żeromskiego w Warszawie

§ 1.

Ustalenia ogólne

1.    Projekt zamiast pracy domowej jest planowanym przedsięwzięciem edukacyjnym realizo­wanym przez ucznia przy wsparciu nauczyciela, mającym na celu pogłębienie konkret­nego problemu.

2.    Uczeń realizuje jeden projekt zamiast pracy domowej (z wybranego przez siebie przedmiotu) w danym miesiącu nauki, zgodnie z ustalonym harmonogramem (tj. w miesiącach: październik, listopad, grudzień – semestr I; styczeń, marzec, kwiecień, maj – semestr II).

3.  Dopuszcza się wybór projektu z tego samego przedmiotu dowolną ilość razy w danym semestrze.

4.    Praca może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej bądź wykraczać poza nie albo mieć charakter interdyscyplinarny.

5.  Celem projektu zamiast pracy domowej jest kształcenie u uczniów:

  • odpowiedzialności za własne postępy,
  • gotowości do realizowania różnorodnych pomysłów,
  • umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
  • rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
  • umiejętności stosowania teorii w praktyce.

6.  Projekt zamiast pracy domowej ma na celu:

  • rozwój samoorganizacji i kreatywności,
  • przygotowanie do publicznych wystąpień,
  • naukę samodzielności i podejmowania aktywności.

7. Realizacja projektu zamiast pracy domowej ma wpływ na ocenę zachowania (§ 23., pkt 9.).

8. Szczegółowe kryteria oceny z zachowania, uwzględniające udział ucznia w przygotowywaniu  prac domowych, zapisane są w Wewnątrzszkolnym Ocenianiu w Statucie Szkoły (§ 20., pkt 12.6.).

§ 2.

Formy prezentacji projektu zamiast pracy domowej

1. Dopuszcza się następujące formy prezentacji:

  • plakat (A2 lub większy)
  • album
  • praca plastyczna
  • prezentacja multimedialna (max. 7 slajdów: strona tytułowa, slajdy z właściwymi informacjami; źródła informacji na końcu, np. linki do stron internetowych, zdjęć, obrazków; tytuły i autorzy książek)
  • gra dydaktyczna (np. karciana, domino, planszowa) z instrukcją i dodatkami: pionki, karty, kostki...
  • folder (min. 6 kartek A4) lub ulotka informacyjna (A4, dwustronna)
  • makieta lub model, np. figur/brył
  • książeczka harmonijka (min. 6 kolorowych kartek połączonych ze sobą)
  • gazetka ścienna
  • książeczka z własnymi krzyżówkami, rebusami, zadaniami (min. 6 kartek A4, odpowiedzi na końcu)
  • przeprowadzenie fragmentu lekcji - klasy starsze
  • przygotowanie miniturnieju z danego działu z podziałem na grupy 4-osobowe (czas trwania: max. 30 minut, regulamin: zasady, tabela wyników, różne rodzaje zadań/ pytań, punktacja, odpowiedzi)
  • inna, uzgodniona z nauczycielem.

§ 3.

Realizacja działań

  1. Do 10 dnia każdego miesiąca uczeń zgłasza temat projektu zamiast pracy domowej nauczycielowi danego przedmiotu i uzgadnia z nim szczegóły dotyczące treści, terminu realizacji, formy oraz sposobu prezentacji.
  1. Dopuszcza się wykonywanie projektu w formie indywidualnej, grupowej lub zbiorowej (klasa). W przypadku pracy grupowej i zbiorowej nauczyciel ocenia wkład pracy każdego członka zespołu, co daje możliwość różnicowania stopni w obrębie tego samego projektu.
  1. W trakcie realizacji tematu uczeń  może korzystać z pomocy nauczyciela.
  1. Ostateczny termin otrzymania oceny z projektu zamiast pracy domowej upływa z końcem danego miesiąca. Uczeń wywiązuje się z realizacji zadania (wykonanie pracy i jej prezentacja) w wyznaczonym czasie.
  1. Dopuszcza się wprowadzenie znaku „+” zamiast oceny z projektu. Możliwość wyboru pozostawia się uczniowi.
  1. Warunkiem zaliczenia projektu zamiast pracy domowej jest jego publiczna prezentacja (przed klasą lub nauczycielem).
  1. Prezentacja nie może przekraczać 5 minut.

§ 4.

Kryteria oceniania

  1. Elementy oceny:
  1. Ocena merytoryczna pracy:
  • zgodność z tematem,
  • treść,
  • kompozycja,
  • oryginalność,
  • stopień wykorzystania materiałów źródłowych.
  1. Wkład ucznia w realizację pracy:
  • pomysłowość,
  • stopień trudności,
  • pracowitość,
  • estetyka i staranność.
  1. Prezentacja:
  • stopień zainteresowania odbiorców,
  • trafność udzielanych wyjaśnień, odpowiedzi,
  • technika prezentacji,
  • słownictwo, poprawność językowa.
  1. Ogólne kryteria oceniania.
  1. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który posiada pełny zakres wiedzy związany z tematem pracy, określony w programie nauczania lub wykraczający ponad program, a ponadto:
  • realizuje temat samodzielnie i twórczo,
  • zachowuje doskonałą kompozycję pracy,
  • prawidłowo formułuje wnioski, właściwie broni swoich poglądów,
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • proponuje rozwiązania nietypowe, wykazuje się kreatywnością,
  • podaje co najmniej kilka źródeł wiedzy, które są świadectwem jego indywidualnych zainteresowań i poszukiwań,
  • oddaje pracę estetyczną,
  • potrafi zainteresować odbiorców tematem,
  • jest w stanie sprecyzować cele swojej pracy i określić jej przydatność edukacyjną.
  1. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który posiada pełny zakres wiedzy związany z tematem pracy, określony w programie nauczania, a ponadto:
  • realizuje temat samodzielnie,
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • potrafi zastosować posiadaną wiedzę w trakcie prezentacji,
  • zachowuje właściwą kompozycję pracy,
  • prawidłowo formułuje wnioski,
  • podaje co najmniej kilka źródeł wiedzy, które są świadectwem jego indywidualnych zainteresowań i poszukiwań,
  • oddaje pracę estetyczną,
  • potrafi zainteresować odbiorców tematem,
  • odpowiada na pytania publiczności dotyczące pracy,
  • jest w stanie określić przydatność edukacyjną pracy.
  1. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który dobrze opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
  • realizuje temat samodzielnie,
  • dość dobrze posługuje się zdobytymi wiadomościami,
  • prawidłowo formułuje wnioski, niekiedy przy pomocy nauczyciela,
  • oddaje pracę, która nie budzi większych zastrzeżeń kompozycyjnych,
  • podaje co najmniej jedno źródło informacji,
  • oddaje pracę estetyczną,
  • nie zawsze potrafi odpowiadać na zadane pytania.
  1. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który zadowalająco opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
  • realizuje pracę samodzielnie,
  • pobieżnie opracowuje temat,
  • wskazuje źródło informacji,
  • nie uczestniczy w dyskusji związanej z tematem,
  • czasami poprawnie formułuje wnioski,
  • ma problemy z obroną prezentowanych treści,
  • oddaje pracę: nieestetyczną, zawierającą błędy (merytoryczne, językowe, ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne), w niektórych fragmentach odbiegającą od tematu.
  1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który w ograniczonym zakresie opanował wiadomości związane z tematem pracy, określone w programie nauczania, a ponadto:
  • nie realizuje pracy samodzielnie (np. przepisuje tekst z internetu),
  • oddaje pracę nieestetyczną, zawierającą rażące błędy językowe i merytoryczne,
  • nie wskazuje źródła informacji,
  • nie zachowuje właściwej kompozycji pracy,
  • nie potrafi formułować wniosków ani bronić swoich poglądów,
  • rezygnuje z prezentacji publicznej.
  1. Nie przewiduje się oceny niedostatecznej. Niewykonanie obowiązkowego projektu zamiast pracy domowej z wybranego przez ucznia przedmiotu skutkuje obniżeniem oceny z zachowania za dany mie­siąc. W takim przypadku wychowawca sygnalizuje ten fakt w komentarzu do oceny z zachowania za dany miesiąc: „ocena z zachowania obniżona ze względu na niewykonanie projektu”.


Regulamin obowiązuje od 1 września 2021 roku.