Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI 7-13 PAŹDZIERNIKA 2024
Szanowni Rodzice!
Październik jest miesiącem, w którym Europejskie Towarzystwo Dysleksji organizuje corocznie akcję społeczną. Jej głównym celem jest zwiększenie świadomości, popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji, zwrócenie uwagi, że są wśród nas uczniowie o specyficznych potrzebach edukacyjnych.
Tegoroczne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji odbywają się pod hasłem “Odkrywamy wyjątkowe historie osób z dysleksją”.
Dysleksja nie jest przeszkodą, której nie można pokonać. Często trudności pomagają nam w drodze do sukcesu. Uczą wytrwałości, konsekwencji, zmuszają do poszukiwania nowych metod i sposobów radzenia sobie z ograniczeniami. Przykładem tego są wybitne osobowości, które wniosły ogromny wkład w rozwój nauki, sztuki i medycyny. Stanowią najlepszy dowód na to, że sukces można osiągnąć cierpliwością i systematyczną pracą, dzięki wspieraniu talentów, pasji i zainteresowań.
Zgodnie z ustaleniami Europejskiego Towarzystwa Dysleksji, 8 października został szczególnie wyróżniony jako Dzień Świadomości Dysleksji.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się i korzystania z poniżej zamieszczonych stron i publikacji, przybliżających zagadnienie dysleksji:
- Tydzień z ruchem – pomysły na wspieranie rozwoju dziecka każdego dnia
- Małgorzata Różyńska “Jak rozwijać w dziecku pasję czytania”
- https://ortograffiti.pl/poznaj-metode-ortograffiti/
- Tygodniowe ćwiczenia poprawnej pisowni – samodzielna praca starszych uczniów
- Dekalog rodziców dzieci dyslektycznych
- “Dyktando w 10 punktach” -czyli jak pracować z dzieckiem?
- Jestem rodzicem dziecka z dysleksją
Warto skorzystać również z bezpłatnego Ogólnopolskiego Testu Dysleksji, którego celem jest wykrycie symptomów dysleksji na możliwie wczesnym etapie:
Test nie zastąpi wizyty w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale jego wynik będzie stanowił wskazówkę, czy warto się do niej wybrać.
Należy pamiętać, że dysleksja jest diagnozowana dopiero na drugim etapie edukacji (kl. IV-VIII), jednak już u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym można dostrzec sygnały zagrożenia tym problemem. Mówimy wówczas o ryzyku dysleksji, czyli zwiększonym prawdopodobieństwie, że zaburzenie to rozwinie się u dziecka w przyszłości.
Anna Bałka i Ewelina Wiśniewska
terapeutki pedagogiczne