Projekt Edukacyjny "Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde?". Klasa Ib, Ic
Projekt Edukacyjny "Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde?".
Klasa 1b i 1c dołączyła do Projektu Edukacyjnego pt. "Planeta zdrowia. Dlaczego nasze kości są twarde?".
Projekt ma na celu rozwijanie wiedzy o zdrowiu oraz codziennych nawykach sprzyjających dobremu samopoczuciu.
W trakcie projektu uczniowie nuczą się między innymi, jak wybierać wartościowe produktu spożywcze i przygotowywać zdrowe posiłki. Poprzez proste doświadczenia będą mieli okazję sprawdzić działanie układu oddechowego, dowiedzą się, jak bakterie niszczą nasze ciało, oraz jak wygląda struktura i rola kości w organizmie.
Projekt obejmuje także aktywności fizyczne, które wspierają koordynację i uczą, jak dbać o sprawność. Dodatkowo w ramach projektu uczniowie nauczą się także podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy.
Projekt wzbogacony jest materiałami edukacyjnymi, w tym filmami, w których specjaliści z różnych dziedzin - lekarze, naukowcy, fizjoterapeuci i ratownicy medyczni - dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Dzięki temu uczniowie będą mogli spojrzeć na temat zdrowia z różnych perspektyw i dowiedzieć się, jak kompleksowo zadbać o swoje ciało na co dzień.
Projekt prowadzi Pani Monika Chojnacka.
Scenariusz 1 - Październik "Dlaczego śmiech to zdrowie?".
Celem zajęć było uświadomienie dzieciom pozytywnego wpływu śmiechu na zdrowie oraz zachęcenie ich do wyrażania pozytywnych emocji.
Zajęcia rozpoczęły się od zabawy ruchowej pt. "Komu - tak jak mnie - nastrój poprawia...", która miała na celu rozluźnienie uczestników i wprowadzenie ich w radosny nastrój. Następnie odbyła się rozmowa, podczas której dzieci wspólnie wymieniały znane im emocje, opisywały ich znaczenie oraz dzieliły się swoimi doświadczeniami.
W kolejnej części zajęć dzieci obejrzały film edukacyjny na temat pozytywnego wpływu śmiechu na zdrowie fizyczne i psychiczne. Film pomógł im zrozumieć, że śmiech może działać jak naturalne lekarstwo, poprawiając nastrój, wzmacniając odporność i integrując ludzi.
Zwieńczeniem zajęć była praca plastyczna, w której dzieci otrzymały rysunki buzi dziewczynki i chłopca, którym należało dorysować szerokie uśmiechy. W trakcie pracy dzieci wykazały się kreatywnością i podzieliły swoimi pomysłami na to, co je rozśmiesza i wywołuje radość w ich codziennym życiu.
Zajęcia przebiegły w radosnej atmosferze, rozwijały wyobraźnię i świadomość emocjonalną dzieci, a także sprzyjały integracji grupy.
Scenariusz 2 - Listopad "Co mogę zrobić gdy wszystko idzie źle?".
Nieważne jak bardzo źle czy dobrze mają się twoje sprawy, musisz rano wstać i walczyć o swoje, bo życie jest tego warte.
M. Chernoff
Celem zajęć było uświadomienie dzieciom, że trudne emocje są naturalną częścią życia oraz nauczenie ich, jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami w konstruktywny sposób.
Zajęcia rozpoczęły się od zabawy ruchowej „Wszyscy, którzy…”, która pozwoliła dzieciom lepiej się zintegrować i podzielić swoimi doświadczeniami. Zabawa była pretekstem do rozmowy o emocjach i odczuciach, które pojawiają się w różnych sytuacjach.
Następnie dzieci uczestniczyły w części edukacyjnej, która rozpoczęła się od prezentacji multimedialnej zatytułowanej „Co to za emocja?”. Dzięki wizualizacjom dzieci uczyły się rozpoznawać różne emocje, takie jak złość, smutek, radość czy strach, oraz omawiały sytuacje, w których mogą je odczuwać. Kolejnym elementem był film edukacyjny „Po co ludziom emocje?”, który wyjaśnił dzieciom, że emocje pełnią ważną rolę w codziennym życiu, pomagając nam rozumieć siebie i innych.
W części praktycznej odbyła się zabawa grupowa „Jak położyć kij na podłodze?”. Dzieci, podzielone na kilkuosobowe zespoły, musiały wspólnie, używając jedynie wyprostowanych palców wskazujących, położyć kij na podłodze. Ćwiczenie to było okazją do nauki współpracy i radzenia sobie z frustracją w sytuacji wymagającej cierpliwości.
Na zakończenie dzieci wspólnie zastanawiały się, jak radzić sobie z nieprzyjemnymi emocjami, np. złością czy smutkiem. W toku dyskusji pojawiły się pomysły, takie jak głębokie oddechy, rozmowa z kimś bliskim, zajęcie się ulubioną aktywnością czy wspólna zabawa.
Podsumowaniem zajęć było pytanie „Co zapamiętałem z zajęć?”, które pozwoliło dzieciom wyrazić swoje przemyślenia i wnioski. Zajęcia przebiegały w atmosferze wzajemnego zrozumienia, ucząc dzieci empatii, współpracy oraz sposobów radzenia sobie w trudnych momentach.